Неділя, 20.07.2025, 06:05
Вітаю Вас Гість | RSS

Мой сайт

Меню сайту
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 20
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ ПЕДАГОГА » Розробки уроків [ Додати статтю ]

Природознавство 5 клас

Природознавство 5 клас

 

«РIЗНОМАНIТНIСТЬ ЖИВИХ ОРГАНIЗМIВ»

Мета:

   навчальна: сформувати знання про особливостi будови рослин, тварин, грибiв та бактерiй; з`ясувати найголовнiшi ознаки представникiв цих царств; пояснити значення їх для природи та людини;  

   розвиваюча: розвивати навичку спостерiгати за рослинами, грибами, тваринами, умiння порiвнювати їх мiж собою; аналiзувати та робити вiдповiднi висновки;

   виховна: виховувати естетичне сприйняття природного середовища; виховувати прагнення дослiджувати навколишнiй свiт.

 

Тип уроку: урок вивчення та первинного закрiплення нових знань.

 

Обладнання: пiдручник, зошит, фотографiї живих органiзмiв, роздатковий матерiал.

 

ХIД УРОКУ

I. Органiзацiйний момент.

II. Мотивацiя навчальної та пiзнавальноi дiяльностi.

Запис на дошцi:

«Нема нiчого бiльш

винахiдливiшого, нiж природа.»

Цицерон

Прийом «Проблемне питання» (за кожну правильну вiдповiдь учень отримує 1 бал та заносить його до таблицi оцiнювання).

            Як називають тiла живої природи?

            З чого складаються живi органiзми?

            Що таке клiтина?

            Якi органiзми називають одноклiтинними?

            Якi органiзми називають багатоклiтинними?

 

            Отже, тема сьогоднiшнього уроку «Рiзноманiтнiсть живих органiзмiв». (№1)

            Наскiльки багата та рiзноманiтна жива природа (№2). Її свiт дивуϵ та захоплюϵ нас. Столiттями людина спостерiгала, вивчала та описувала рiзнi органiзми, а з часом подiлила їх на великi групи — Царства. (№3)

            В окремi Царства вченi об`єднали рослини, тварини, гриби, бактерiї. На уроцi ми познайомимося з предстваниками цих Царств.

 

III. Вивчення нового матерiалу.

 

         Рослини (№4).

         Їх називають зеленим дивом Землi. Нашу планету заселяє близько пiвмiльйона рiзних видiв рослин. Вони рiзнi за розмiрами, зовнiшнiм виглядом, бiологiчними особливостями.

            Кiлькiсть клiтин у складi органiзму обумовило подiл рослин на одноклiтиннi та багатоклiтиннi (№5). За рiзноманiтнiстю стеблiв(№6) розрiзняють: дерева, кущi та трав`янистi рослини . За часом життя(№7)однорiчнi, дворiчнi та багаторiчнi рослини .

            Водночас всi рослини мають спiльну ознаку, за якою вiдрiзняються вiд решти органiзмiв. Бiльшiсть рослин мiстить речовину зеленого кольору — хлорофiл. Особливо багато хлорофiлу вмiщують клiтини листкiв (№8).

            З навколишнього середовища до листкiв надходить вода, яку коренi всмоктують з грунту, а також вуглекислий газ, що знаходиться в повiтрi. Пiд впливом сонячної енергiї, з участю води та СОв листках зелених рослин утворюються органiчнi речовини. Процес утворення органiчних речовин з нерганiчних називається фотосинтезом. Слово «фотос» вказує на те, що процес фотосинтезу здiйснюється лише на свiтлi. Пiд час фотосинтезу не лише утворюються поживнi речовини для живлення, а й видiляється кисень, який потрiбен для дихання всiм органiзмам.

            Висновок(№9): Суттєвою ознакою рослин здатнiсть утворювати органiчнi речовини з неорганiчних .

 

         Прийом «Блiцопитування»(за кожну правильну вiдповiдь учень отримує 1 бал та заносить його до таблицi оцiнювання).

1. Назвiть Царства живих органiзмiв. Приклади.

2. Назвiть класифiкацiю рослин за будовою органiзмiв (кiлькiстю клiтин). Приклади.

3. На якi групи подiляються рослини за рiзноманiтнiстю стеблiв? Приклади.

4. На якi групи класифiкують рослини за часом життя? Приклади.

5. Яка речовина надає рослинам зеленого кольору?

6. Що таке фотосинтез?

7. Яку спiльну ознаку мають рослини?

            Тварини (№10)

         Тваринний свiт так само, як рослинний, надзвичайно рiзноманiтний. Тварини заселяють всю земну кулю: сушу, моря, рiчки, океани. Багато тварин мешкає i в землi, i в повiтрi.

            За кiлькiстю клiтин, з яких складено тiло тварин, розрiзняють(№11) одноклiтиннi та баготоклiтиннi .

            Є також теплокровнi (№12)(t˚ їх тiла постiйна) та холоднокровнi(t˚ їх тiла залежить вiд t˚ навколишнього середовища).

            Тваринам притаманнi всi характернi ознаки живих органiзмiв. Однак, на вiдмiну вiд рослин, вони отримують готовi поживнi речовини з навколишнього середовища. За типом живлення тварин подiляють (№13) на рослинноїдних, якi використовують у їжу тiльки рослини; комахоїдних, якi живляться комахами; хижих, якi живляться iншими тваринами. Також є група тварин, що живляться як рослинною, так i тваринною їжею. Їx називають всеїдними.

            Вiдмiнною особливiстю тварин є активний рух всього тiла або його окремих частин(№14). Для цього тварини мають плавцi, ласти, ноги, крила , але серед тварин зустрчаються й такi, що ведуть майже нерухомий спосiб життя (кораловий полiп, губка, актинiя).

            Тому зробимо висновок (№15): Найголовнiшi ознаки тварин — харчування готовими органiчними речовинами; активне перемiщення.

 

         Прийом «Блiцопитування» (за кожну правильну вiдповiдь учень отримує 1 бал та заносить його до таблицi оцiнювання).

1. Назвiть класифiкацiю тварин за будовою органiзмiв (кiлькiстю клiтин). Приклади.

2. Класифiкацiя тварин за t˚ тiла. Приклади.

3. На якi групи подiляють тварин за типом живлення? Приклади.

4. Чи всi тварини активно рухаються? Чому? За допомогою чого?

5. Яка ознака об`єднує тварин?

         Фiзкультхвилинка. (№16)

Слухати ми перстали

I тепер всi дружно встали.

Будем ми вiдпочивати.

Руки — вгору, руки — вниз,

I легесенько прогнись.

Покрутились, повертiлись.

На хвилинку зупинились.

Раз — присiли, другий — встали.

I за парти посiдали.

 

            Гриби (№17).

            Гриби — особлива група живих органiзмiв, яка не належить нi до рослин, нi до тварин. Тому їх видiлили в окрему групу. Гриби мають ознаки рослин i тварин. Подiбно до рослин — вони не перемiщуються, постiйно ростуть. Але гриби не мають хлорофiлу та живляться готовими органiчними речовинами, якi отримують вiд iнших органiзмiв та їх вiдмерлими рештками. Цим гриби схожi на тварини. Поживнi речовини гриби отримують всiєю поверхнею тiла.

            Всi гриби подiляють на групи (№18): шапинковi, гриби-паразити, цвiльовi та дрiжджi. Пригадайте запах плiсняви. Її можна побачити на продуктах харчування, на стiнах у сирому примiщеннi. Плiснява це також гриби. Рiзнi види грибiв ростуть в грунтi, на стовбурах та гiлках дерев, на пеньках. Нарости на деревах, схожi на копита, - гриби трутовики — найголовнiшi руйнiвники деревини. В природi нараховуться близько 100 тис. видiв грибiв. Гриби живляться готовими органiчними речовинами, тому поселяються на рослинах, тваринах або їх залишках.

            Шапинковi гриби (№19) також подiляються на 2 групи: їстiвнi та отруйнi.

            В природi гриби вiдiграють надзвичайно важливу роль. Вони розкладають органiчнi рештки, беруть участь в утвореннi родючого грунту Землi.

            Висновок (№20): Гриби — особлива група живих органiзмiв, яка не належить нi до рослин, нi до тварин; розкладаючи органiчнi рештки, гриби утворюють родючий грунт Землi.

 

         Прийом «Блiцопитування» (за кожну правильну вiдповiдь учень отримує 1 бал та заносить його до таблицi оцiнювання).

1. На якi групи подiляють гриби? Приклади.

2. На якi групи подiляють шапинковi гриби? Приклади.

3. Чим гриби схожi на рослини? Приклади.

4. Чим гриби схожi на тварин? Приклади.

5. Якi особливостi представникiв царства Гриби?

 

            Бактерiї (№21).

         Бактерiї дуже розповсюдженi на Земнiй кулi. Вони присутнi в атмосферi, грунтi, кратерах вулканiв, на днi водоймищ, в тiлах органiзмiв. Вiдомо близько 2500 видiв бактерiй. Слово «бактерiя» в перекладi з грецької мови означає «паличка». Форми бактерiй найрiзноманiтнiшi: паличкоподiбнi, спiралеподiбнi, кулькоподiбнi, вигнутi, кокки, бацили та iншi. Тiло бактерiй має лише одну клiтину.

            Бактерiї активно змiнюють природу. Життєдiяльнiсть бактерiй призводить до руйнування або утворення корисних копалин, мiнералiв, гiрських порiд. Бактерiї беруть участь також у грунтоутвореннi. Вони розкладають залишки рослин, тварин. Бактерiї є важливими очисниками забруднених стiчних вод.

             Серед бактерiй є збудники хвороб людини (№22), таких як чума, холера та iншi. З iншого боку, сир, квашену капусту, маринованi огiрки та помiдори неможливо отримати без бактерiй.

            Висновок (№23): Бактерiї — одноклiтиннi органiзми. Життєдiяльнiсть їх активно впливає на природу Землi.

 

         Прийом «Блiцопитування» (за кожну правильну вiдповiдь учень отримує 1 бал та заносить його до таблицi оцiнювання).

1. Що означає слово «бактерiя» у перекладi з грецької мови?

2. Що вам вiдомо про будову бактерiй?

3. Якими за формою бувають бактерiї?

4. Якими бувають бактерiї в значеннi щодо люди?

5. Яке значення бактерiй для природи?

 

            Прийом «Позначки на полях» (№24 ) (кожен учень отримує текст, на полях якого потрiбно поставити позначки: «+» - нова iнформацiя;

                                                     «-» - незрозумiла iнформацiя;

                                                     «!» - iнформацiя, яка вразила.

За кожну  вiдповiдь учень отримує 1 бал та заносить його до таблицi оцiнювання. На роботу дається 3 хв).

            «До основних органiв рослин належить корiнь, пагiн, квiтка та плiд. Корiнь — пiдземний орган рослини. Вiн закрiплює рослину в грунтi, поглинає з нього воду з неорганiчними речовинами. У ньому вiдкладаються поживнi речовини. Може мати рiзний вигляд. Наземний пагiн — орган, який складаться iз стебла та листкiв. Листок має спецiальнi утвори — продихи. Через них вiдбувається дихання — надходить та видiляється кисень та вуглекислий газ. Ще через листки рослини виводять з органiзму воду у виглядi водяної пари — цей прцес називається випаровуванням. Стебла слугують опорою рослини та своєрiдним каналом для транспортування поживних речовин з кореня до листкiв i квiтiв, i навпаки. Багато рослин мають такий орган, як квiтка. Вiн iснує не постiйно. Утворюється тодi, коли рослина готова до розмноження. З квiтiв утворюються плоди. Найменшу квiтку серед рослин України має водоплавна ряска. Дiаметр її становить всього 0,5 мм.

            Тварини мають змогу рухатися, а для цього в них є рiзнi способи. Повзуть, вигинають тiло, стрибають чи бiжать, мають рiзноманiтнi кiнцiвки для перемiщення. Органи дихання можуть бути у виглядi легень, трахей, а у риб — зябрiв. Черв`яки дихають своєю поверхнею завдяки дифузiї.  Тварини орiєнтуються у навколишньому середовищi завдяки тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику.

            Гриби можуть бути мiкроскопiчних розмiрв, як-от дрiжджi чи гриб мукор, що оселяється на продуктах харчування, якi зберiгалися тривалий час. Отже, цвiль — це  гриби. З цвiльових грибiв виготовляють лiки. Дрiжджi — це також гриби. Вони бувають спиртовi, хлiбопекарськi, пивнi. Їx використовують для виготовлення квасу, пива, спирту. Також сажковi гриби (вiдомо 900 видiв). Вони поширюються всерединi ураженої рослини, дуже розростаються, а потiм розпадаються на численнi темнi спори, якi вкривають ураженi органи рослин (здається, що рослина вкрита сажею, звiдки й назва цих грибiв).

             Бактерiї живуть всюди. Мешкають у ротi, носi, кишечнику всiх живих iстот, включаючи людину. Iншi живуть в опалому листi, мертвих деревах, останках загиблих тварин та кiстяках. Бактерiї живуть в прiснiй та солонiй водi, молоцi та бiльшостi продуктiв харчування. Вони є в пилу, грунтi, стiчних водах. Тих, що живляться готовими органiчними речовинами вiдмерлих органiзмiв або їхнiх частин, називають бактерiями гниття. Iншi бактерiї здатнi утворювати органiчнi речовини, використовуючи сонячне свiтло. Бактерiї дихають, але не всiм бактерiям потрiбен кисень.»

 

IV. Первинна перевiрка  засвоєння та закрiплення знань.

 

         Прийом «Поле букв» ( Передбачає роботу в парах, кожна пара отримує картку з завданням, в якому потрiбно знайти необхiднi 5 слiв. За кожне правильно знайдене слово кожен учень в парi отримує 1 бал. Максимальна кiлькiсть балiв складає -5 . Слова розташованi по горизонталi або вертикалi, у напрямку злiва-направо, зправа-налiво, зверху-вниз, знизу-вверх; одна й та сама буква може використовуватися в декiлькох словах. На роботу дається 2 хв.)

 

            Рослини.

Знайдiть серед «Поля букв» назви 5 рослин, яких вiдносять до групи кущiв.

р

т

о

а

ж

д

о

я

н

д

а

у

а

г

р

у

с

б

о

з

у

б

м

о

к

б

с

н

и

к

ж

л

а

в

р

л

 

        

         Тварини

Знайдiть серед «Поля букв» назви 5 тварин, яких вiдносять до групи хижих.

л

с

и

а

к

у

и

л

н

я

і

л

с

е

и

ц

ш

а

и

в

о

в

к

ж

ц

з

д

ь

а

у

я

а

є

ц

ь

к

        

         Гриби

Знайдiть серед «Поля букв» назви 5 грибiв, яких вiдносять до групи їстiвних.

б

м

а

с

л

о

i

л

и

й

ю

е

е

н

ь

о

к

а

п

о

п

н

ч

б

у

р

г

л

и

ж

з

д

л

и

с

к

 

        

         Бактер

Знайдiть серед «Поля букв» назви 5 форм бактерiй, за якими їх класифiкують.

ш

р

к

с

п

i

х

л

а

м

а

р

а

к

ч

и

л

а

ю

у

б

д

i

л

е

л

а

о

я

ь

i

я

ц

и

л

а

 

А тепер перевiримо правильнi вiдповiдi (№25, 26, 27, 28 ).

 

V. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.

 

         Прийом «Сенкан» (№29 ). (Передбачає групову роботу учнiв з термiнами — назвами вивчених Царств. За кожний правильно названий пункт кожен учень групи отримує 1 бал; максимальна кiлькiсть балiв за завдання  складає -4 бали. На роботу дається 2 хв.)

1. Назва Царства.

2. 2 прикметника, якi характеризують його.

3. 3 дiї, якi можна виконувати з ним.

4. 1 речення, яке виражає ваше враження стосовно вивченого Царства.

5. Як по-iншому  можна назвати це Царство.

А тепер пiдсумуйте кiлькiсть набраних вами балiв за урок та дiзнайтеся, яку оцiнку ви отримали сьогоднi на уроцi(№ 30).

 

Таблиця вiдповiдностi  отриманих балiв — оцiнцi за урок.

Оцiнка

«1»

«2»

«3»

«4»

«5»

«6»

«7»

«8»

«9»

«10»

«11»

«12»

Кiлькiсть отриманих балiв

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Бiльше

11

 

 

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати параграфи пiдручника: §39, §40, пiдiбрати вiршi, приказки про живi органiзми.

                Оцiнка «   ».                                                                                                                                                                                  

Категорія: Розробки уроків | Додав: Аделина (20.02.2015)
Переглядів: 2044 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2025
Конструктор сайтів - uCoz